Pa Mania Tales (เรื่องเล่าปามาเนีย) > Technics, Maintenance & Problem solving
ช่วยด้วยครับ ขับปาเจโร่ขึันดอยอ่างขางเร่งไม่ขึ้นครับ
พี่ทูต LCB-3785:
Copy เอามาให้พี่เหน่งก่อนนะครับ ดูตรงสีแดง
P0106 - OBD-II Trouble Code
Auto Systems and Repair
Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem
Our emissions expert has put together the following information about the P0106 fault code. We have also included diagnostic procedures you can take to your repair shop if the mechanic is having difficulty analyzing the code.
OBD II Fault Code
OBD II P0106
Fault Code Definition
Manifold Absolute Pressure Sensor/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem
What does this mean?
The Manifold Absolute Pressure Sensor/Barometric Pressure Sensor measures the rise and fall of the air pressure inside the Intake Manifold. This provides critical data needed for the Powertrain Control Module (PCM) to control the Air Fuel Ratio, the Ignition Spark Timing and many components of the Emission Control Systems.
Code P0106 sets when there is problematic or erratic performance in the voltage signal to the PCM from the MAP/Baro Sensor Circuit
Symptoms
Check Engine Light will illuminate
In some cases, the engine may be hard starting and/or get poor fuel economy
In some cases, noticeably poor engine performance may occur
Common Problems That Trigger the P0106 Code
Manifold Absolute Pressure Sensor/Barometric Pressure Sensor is defective
Intake Manifold vacuum leaks
Faulty or corroded Manifold Absolute Pressure Sensor/Barometric Pressure wiring or connections
Common Misdiagnoses
Manifold Absolute Pressure Sensor/Barometric Pressure Sensor is replaced when the real cause is an Intake Manifold vacuum leak
Manifold Absolute Pressure Sensor/Barometric Pressure Sensor is replaced when the real cause is a stuck-open EGR Valve
Manifold Absolute Pressure Sensor/Barometric Pressure Sensor is replaced when the real problem is a defective Idle Air Control Motor, which causes a very low engine idle
Polluting Gases Expelled
HCs (Hydrocarbons): Unburned droplets of raw fuel that smell, affect breathing, and contribute to smog
CO (Carbon Monoxide): Partially burned fuel that is an odorless and deadly poisonous gas
NOX (Oxides of Nitrogen): One of the two ingredients that, when exposed to sunlight, cause smog
P0106 Diagnostic Theory for Shops and Technicians
When diagnosing a P0106 code, it is important to record the freeze frame information and then to duplicate the code setting conditions with a test drive while paying close attention to engine load, throttle position, RPM, and road speed on a data streaming scan tool. As you drive the vehicle, compare these values to the MAP Sensor PID or parameter ID. The MAP Sensor voltage values should rise and fall with changes in engine speed and engine load. Typically the values will vary from 4 volts or more when accelerating to 1 volt or less when decelerating.
Check the MAP sensor connector with the key on and the engine off. There needs to be a steady 5 volt reference voltage and a very good ground. The third wire will be the MAP Sensor signal wire which sends data to the Power Train Control Module. Find and use the proper engine performance wiring diagram to discern the proper color and position of these wires in the connector.
It never hurts to do a key on-engine off vacuum pump voltage output test of the MAP sensor. You should watch the output on the scan tool as this will verify the harness and connections as well. The voltage should steadily decrease from 5 volts to less than 1 volt as you apply 18-20 inches of vacuum. I also like to wiggle the MAP sensor wiring harness as I apply vacuum to ensure that the MAP sensor wiring and/or connector aren't contributing to the problem. Always inspect the MAP Sensor vacuum hose and if the MAP sensor plugs directly into the intake manifold, be sure to check its seal, as they can split and cause erratic readings.
พี่ทูต LCB-3785:
พี่เหน่งเข้าไปอ่านที่กระทู้ข้างล่างนะครับ เผื่อตรงกัน ผมยังไม่ได้อ่านเหมือนกัน จะอ่านไปพร้อมๆกัน
http://www.pajerosportmania.com/forum/index.php/topic,3846.msg145516.html#msg145516
พี่อิฐ:
สวัสดีครับพี่เหน่ง :sd23:
ลองตามไปอ่านตามลายแทงที่พี่ฑูตแนะนำดูครับ เผื่ออาการอาจจะตรงกัน :L2736:
หรือบางที ที่รถเร่งไม่ขึ้นอาจจะเป็นอาการเกียร์ล็อคก็เป็นได้นะครับ อาการอันหลังนี้ผมก็เคยเจอมาเหมือนกันเมื่อครั้งขับเจ้าปาเงินของผมขึ้นดอยผ้าห่มปกเมื่อต้นปี 2557
พี่ทูต LCB-3785:
อ้างจาก: พี่อิฐ ที่ 5 กันยายน 2014, 17:01:32
พี่นะ ถูกหวยตรงเผง รถผมปลดบูสมีปัญหาที่สาย Map Sensor แต่ไม่ถึงกับขาดครับ :L2900:
ขออนุญาตให้ข้อมูลตรงนี้นะครับพี่นก พี่ ๆ สมาชิกท่านอื่นจะได้ทราบข้อมูลเผื่อเจออาการแบบเดียวกันกับผมในอนาคต
จุดเกิดเหตุเกิดจากกระแสไฟที่ผ่านสายปลดบูส พ่วงมาที่สาย Map Sensor มีอาการโอเวอร์ คือกระแสไฟเกิน ซึ่งอาจจะเกิดจากอุปกรณ์ต่อพ่วงที่มีค่อนข้างหลากหลายในรถผม ทีนี้กล่องปิ่นโตมีโปรแกรมป้องกันที่ได้ลงไว้ จึงทำให้ตัดกระแสไฟมีผลทำให้ไฟเอนจิ้นโชว์ Error
ปูลิง : ข้อมูลนี้ผมสอบถามมาจากหมอที่รักษารถผมริมถนนราชพฤกษ์ ผมถ่ายทอดตามความเข้าใจด้านช่างอันน้อยนิดนะครับ ข้อมูลเชิงลึกเดี๋ยวรอพี่ ๆ มาให้ข้อมูลอีกที ;D
อ้างจาก:พี่นะ [Na ratchada] ที่ 5 กันยายน 2014, 17:41:24
หรืออาจจะเรียกว่า surge ในระบบไฟฟ้าที่ทำให้เกิดการกวนของการไหลของกระแสจนมีผลทำให้อุปกรณ์พวกที่แปลงค่าจากกระแสเพี้ยนครับ
รายละเอียดเล็กๆน้อยๆแบบนี้ จะมีในชุด supply ของกล่องที่ออกแบบมาเพื่อกันไว้และในกล่องที่มี brand ทั้งหลายมักจะมีระบบนี้อยู่เช่นกันครับ
พี่เหน่งลองดูพี่อิฐ กับพี่นะ สรุปไว้กับเคสของรถพี่อิฐ..........แต่มันเกี่ยวกับท่อลมและสายไฟของ แม็ปเซ็นเซอร์........มีคำถามครับ กล่องดันรางพี่เหน่งติดนานแล้วหรือยังครับ แคส่งสัยเรื่องความเรียบร้อยของการติดตั้ง ซึ่งอาจะเป็นปัญหาก็ได้ (เป็นข้อสังเกตุเท่านั้น)
เหน่ง อ่อนนุช ปาดำ:
ขอบคุณทุกท่านนะครับ อ่านแล้วได้ความรู้เพิ่มเยอะเลยแถมยังรู้สึกถึงความอบอุ่นมีน้ำใจของพี่ๆทุกท่านเลยครับ รถของพี่อิฐอาการคล้ายๆของผมเลย แต่เหมือนของผมจะหนักกว่านิดหน่อย ตรงที่ขับขึ้นดอยอาการเลยชัดขึ้น พรุ่งนี้ผมจะลองเช็คสายเว็คคั่มดูว่าหลุดหรือไม่แล้วพรุ่งนี้จะมาบอกอีกครั้งครับ ส่วนสาย map ผมไม่ทราบจริงๆว่าอยู่ตรงไหนและมีวิธีตรวจสอบอย่างไร คงต้องรบกวนขอร้านที่เชี่ยวชาญทางนี้ได้ไหมครับ เพื่อจะได้ให้เค้าช่วยตรวจสอบครับ
นำร่อง
[0] ดัชนีข้อความ
[#] หน้าถัดไป
[*] หน้าที่แล้ว
Go to full version